Thursday, October 29, 2009

Harga Baru! Buatlah Passport!!! Berbaloi-baloi...

Hari ni kita lari sekejap dari kesibukan di office. Busy memang busy. Super busy. Sebab kalau dulu (sehingga Jumaat minggu lepas) work station kita di back room bank. Bila ada customer request nak jumpa kita, or enquire product yang kita jaga, barulah kita dipanggil keluar untuk consult customer di work station kita di hadapan.

Tapi sekarang ni, kita dah duduk terus di work station kat luar sebab lagi convenient dan navigator tak perlu interkom panggil kita. So dah jadi port tetap kita lah kat situ. Cuma yang letihnya, bila customer yang terus datang kat work station kita dan tanya atau minta tolong isi borang and stuff, so kita asyik tertangguh-tangguh kerja kita. Sekarang ni kaki kanan dan kaki kiri macam tak seirama dah. kaki kiri nak ke kiri, kaki kanan nak ke kanan. Punyalah kelam kabut kalau kita ada deadline atau cut-off time nak kena kejar. Kang tak pasal-pasal ada customer yang kejar kita pulak kalau kita terselesaikan transaction or application dia lewat. Itu cerita tentang office.

So kita keluar tadi untuk buat passport. Hubby and I nak pergi Singapore next week. Memang ramai manusia. Yang busuk, yang wangi, yang over friendly, yang sombong, yang perasan cun, yang korek hidung depan orang... name it! Hahaha kita jadi mangsa tunggu nombor giliran, jadi, inilah kerja kita. Perhati gelagat orang sambil perut nyanyi lagu caca marba.

Tapi sampai juga giliran kita. Cuma tadi sampai dah petang. So esok baru boleh collect. Berapa kadar bayaran? Hah! Kalau normally, untuk tempoh 5 tahun, harganya RM 300.00. Tapi sekarang lebih berbaloi-baloi untuk orang yang buat passport cuma nak guna kadang-kadang atau tengah terdesak emergency nak melawat saudara kat oversea ke apa... Pricenya cuma RM 100.00 untuk tempoh 2 tahun.

So apa tunggu lagi? Sediakan gambar passport 2 keping, duit RM 100.00. Kaunter imigresen dibuka seawal 7.30 pagi ya u ols!

Kita punya esok siap!

Monday, October 26, 2009

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW

Semalam, kita pergi rumah baru adik ipar kita kat Alam Suria (next to Bukit Jelutong). Surrounding kat tempat ni masih hijau walaupun sudah ada highway. Rumah Jan (adik ipar) berkedudukan di atas dari rumah lain. Jadi rumahnya berangin. Kita makan tengahari kat sana. Lauk-pauk yang Jan ordered memang sedap. Ada sambal udang petai, ayam goreng rempah, ikan tenggiri masak kari, ulam-ulam dan banyak lagilah. Kita makan 3 round kat sana :P. Cantik rumah Jan & Jeff (hubby Jan). Kalau ada rezeki, kita pun nak satu insyaAllah :D

**JAN & JEFF @ their new home**

**Hubby & me**

Lepas lepak-lepak, borak-borak, hubby dan kita bergerak ke Central Market (CM). Kali terakhir pergi ke sana seingat saya masa tu mungkin dalam form 1 macam tu. Mama abah yang bawa. Lepas tu memang tak pernah menjejakkan kaki ke sana lagi. Hubby kita nak cari hadiah untuk rumah bestfriend dia; Irish & Azlin dan Jan & Jeff. Kitorang jumpa yang selama ni kitorang dok cari. Sekejap lagi kita letak untuk tatapan kawan-kawan ya.


Sempat la juga lepak kat Oldtown. Kita tapau carrot cake dan almond cake (tak ingat nama penuh, tapi kek ni flavour baru) semestinya dari Secret Recipe dan kita seludup masuk ke Oldtown. Tak boleh nak bagi feedback kek flavour baru ni sebab up to today, kita lupa nak makan. Kita cuma larat makan carrot cake je masa kat Oldtown. Hihihihi.

**I love you tau!!!**

Lepas tu kita gi Midvalley nak cari in wear kita. Sambil-sambil mencari tu, hubby dapat call dari Irish. Kitorang tergelak. Padahal tak beritahu pun lagi kitorang ada something untuk diorang. Dorang ajak lepak dinner kat chillis. Kitorang pun on je la. Since tak payah nak bawa balik hadiah tu. Boleh terus bagi. Afterall, kita pun rindu dah kat Iris Alya (Yaya), baby dorang.

**Ni lah Yaya, cayang aunty!**

Yaya dah besha lah! Dah pandai terkekek-kekek ketawa macam mak nenek. Hahaha. Yaya doakan aunty kikin pun dapat satu eh... Boleh kawan sama Yaya. Cayang Yaya!

**Yaya 1st day to the world!**

**Yaya with her godfather yang 1st time dukung Yaya coz before this hubby takut nak dukung Yaya yang nampak very fragile**

**This is Irish, Yaya's daddy**

**Aww Yaya with her pretty mummy!**

**The most lovely godmother kan Yaya. Hihihihi**

NOTE: Irish yang sambut Yaya masa Azlin lahirkan Yaya. Irish is a doctor. Best kan?

Last but not least, hadiah yang hubby dan saya cari untuk Jan & Jeff dan Irish & Azlin ialah sebuah frame bertintakan khutbah terakhir Nabi Muhammad SAW. Untuk kitorang pun nak satu tapi tak ada rumah lagi. So beli untuk diorang dulu, Ours will be soon insyaAllah.

Untuk penghayatan dan tatapan kawan-kawan, bacalah. Personally kita sayu hati bila baca pesanan terakhir Rasulullah saw.

Ketika Rasulullah mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah itu ialah:

"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.
"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.
"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."



Monday, October 19, 2009

Masa - Kerja dan Terluang

Kita tau pasti ramai antara kita yang bekerja. Menjadi suri rumah juga sejenis pekerjaan. Masa bekerja mengikut waktu normal ialah 8pagi-5petang, 9pagi-6ptg dan mereka yang berkerja shif mempunya aturcara masa yang berbeza.

Pokoknya, kita menggunakan 9 jam daripada 24 jam sehari - masa yang kita ada dan dikira sebagai 1 hari. 9 jam itu tidak lagi dikira dengan waktu tidur, waktu berehat, waktu menyiapkan kerja rumah, waktu mencuci kereta, waktu membantu anak menyiapkan kerja sekolah dan sebagainya.

Kita sebenarnya baru berdebat dan bertegang urat dengan bos dan kawan-kawan. Walaupun bukanlah terkejerit-jerit tapi nada suara dan air muka kita cukup menunjukkan keadaan emosi kita pada masa itu.

Bos kita kata 'kenapa I selalu tengok you balik awal?

Kita: Pukul berapa you maksudkan awal tu? - memang nak kena sembur dia ni! Untuk info semua yang membaca luahan ini, jawatan kita lansung tidak entitle untuk overtime pay. Jadi kalau kita stayback, itu adalah effort kita sendiri dan kerana kita rasa tugas itu perlu dihabiskan atau keesokan harinya kita ada on the move mode yang membuatkan kita tidak masuk office.

Bos: I tengok budak-budak lain selalu balik lewat. Sampai lewat malam pun ada. Diorang pun ada yang dah kahwin dan ada anak. Tapi tak lah macam you. You dah tak macam dulu. Masa bujang dulu selalu balik lewat.

Oho! Kau memang nak kena tembak, bang bang boom!

Kita: Budak-budak lain nak balik lewat, it's up to them. Lagipun I tengok most of them yang balik lewat, sama ada suami terbiar atau anak yang terbiar. Yang tak ada suami atau anak, langsung tak ada life dan kalau tengok pada umur, ada yang menlangkau usia anak dara tua - do not get offended sesiapa yang berkenaan tetapi cuba jadikan iktibar dan pengajaran.

Bos: Ya lah, tapi janganlah selalu sangat tak nampak muka...

Kita: Dalam seminggu I akan stayback 2-3 kali. Paling maksimum sampai pukul 8 mlm. Tapi selalunya rezeki saya tak pernah jumpa bos bila stayback maknanya bos pun sendiri balik awal and you left your 2nd man in the running alone.

Bos dah diam. Biasalah seorang bos mesti ada kredibiliti untuk mencantas!

Bos: I bagi nasihat. Tak perlu you menjawab macam ni. Lagipun setakat pukul 8.. huh!

Kita: Well, I punya sukalah nak balik pukul 8. I am not like them yang mandi 1 hari 1 kali. Pukul 8 tu maksimum I boleh stay dengan tak mandi 1 hari. I pun ada tanggungjawab pada tuhan. I tak selesa pula kalau maghrib melekit-lekit melengas. Kalau balik pukul 10, suami dan anak makan apa, ada kat mana dan buat apa? Kita sampai rumah tentu nak rest, nak mandi, nak masa bersendiri, buat kerja rumah, tidur dan segala-galanya. Ya lah kalau perempuan, tentulah dah balik lewat dah penat, tak nak serve suami.

Im done. You can have your observation on me but do not forget I am not paid for overtime, its up to my own effort if I want to stayback. And you have no idea whether I sacrifice my time at home doing the office work or meeting my customer after office hour. I just do not want the job to take its toll on me. I earn for a living, I live not for earning!

Kita keluar dengan hati yang panas dan sakit.

Kawan-kawan yang dirahmati, ingatlah! Kita bekerja untuk mencari nafkah supaya mendapat kehidupan yang lebih baik. Janganlah kerana bekerja, kehidupan kita menjadi semakin tidak baik. Duit bukan segala-galanya. Dari mata kita, ada kakak-kakak di office yang sering terlepas hari jadi anak, tidak berjumpa anak (bila sampai umah, maid dah tidurkan anak-anak)malah kalau ada anak-anak yang sedang membesar, sudah pandai berdating, bergayut di telefon dan ibu pula bila di office, akan menelefon anak untuk mengangkat baju, mencuci baju, menyiapkan adik-adik dan sebagainya.

Bukankah itu tugas ibu? Kalau anak-anak mengambil tugas ibu, di mana peranan mereka sebagai anak dan di mana masa muda remaja mereka dihabiskan? Boleh kalau kita ingin mengajar mereka membuat kerja rumah. Sekadar membantu bukan meletakkan beban dan tanggungjawab itu di bahu mereka.

Kita selalu dengar ada seorang kakak menelefon suaminya, bertanya kenapa suaminya lewat pulang ke rumah? Suaminya kata, lepak kedai mamak. Kakak ni mengomel dan tidak puas hati dengan sikap suami yang suka melepak di kedai mamak. Saya berikan jawapan paling mudah. Takkan pula suami akak tu nak duduk rumah, anak akak yang hari-hari bancuhkan teh tarik. Lagipun relevannya, buat apa dia balik rumah awal-awal kalau akak pun tak pernah ada kat rumah awal?

Persoalan ini, kita tinggalkan pada kawan-kawan untuk menilai. Ada seorang lagi kakak yang kata, tiba-tiba akak tengok anak akak dah besar. Akak tak merasa langsung perkembangan dia dari baby sampai sekolah rendah. Tiba-tiba dah remaja dan sekarang dah bercinta.

Berpada-padalah kalau bekerja. Kita masih ada tuhan dan keluarga. Kita juga perlu masa bersendiri. Kita perlukan ibadat. Kita perlukan hiburan dan kita perlukan kualiti masa dalam pembahagian tanggungjawab harian. Di mana ajaran al-Quran, menyuruh umatnya bersederhana? Ikhlaslah dalam bekerja dan bersederhanalah dalam kegelojohan mengejar masa menyiapkan kerja. Ikhlas terhadap keluarga dan diri sendiri. Janga nsesekali menzalimi anak-anak dengan mensia-siakan zaman anak-anak mereka.

Monday, October 12, 2009

Selamat Hari Lahir, Puan Ashikin! Selamat Ulangtahun Perkahwinan ke-30, Mama & Abah!

Semalam, 11 Oktober 2009. Anniversary mak ayah kita yang ke-30 tahun. Kita ingat nak bawa pergi makan. Tapi mak kita tak sihat. So kita bawa dia pergi klinik. Ayah kita pula masak kat dapur. Masak taugeh goreng dengan telur dadar tapi sedap juga. Rasanya sepanjang kita dibesarkan, ini kali ke-3 kot kita makan air tangan ayah kita. Selebihnya dia suka kacau dan komen time mak kita masak yang kadang-kadang buat mak kita merajuk or hilang mood nak masak. Tapi sebenarnya ayah kita seorang yang concern dan perfectionist. Tu sebablah dia suka sibuk-sibuk kerja mak kita. Hahaha. Apa-apa pun, selamat hari ulangtahun perkahwinan yang ke-30 buat mama abah. Semoga kasih sayang kalian berkekalan dunia dan akhirat. Hanya doa yang dapat kutitipkan.



Sehari selepas anniversary mak ayah, birthday seorang budak tu. Nama dia Ashikin.

Hari ini, 12 Oktober 2009. Maknanya untuk budak ni, dah 24 tahun dia hari ni. Selama 24 tahun ni lah, dia banyak menyusahkan mak ayah dia, buat mereka risau, gundah dan tak tenteram. Mungkin budak ni ada lah membahagiakan mereka kadang-kadang. Tapi kepayahan membesarkan anak, hanya mereka yang sudah bergelar ibu dan bapa sahaja yang tahu.

Maha besar Allah, kejadian terbaik ciptaanNya adalah kita. Daripada Nabi Adam dan Hawa, kita dijadikan untuk menjadi khalifah dan dinikmatkan lagi dengan adanya perkahwinan yang halal untuk mendapatkan zuriat yang halal. Dan hasilnya budak dalam gambar ni.

:) Kita dah 24 tahun lah hari ni. Ada siapa-siapa yang kongsi birthday ngan kita tak? Selamat hari lahir diucapkan dari kita ya!

Mama dan abah ada hantar sms. Syahdu baca. Mereka bilang, "Selamat hari lahir, semoga dipanjangkan umur ditetapkan iman, dimurahkan rezeki, kesihatan dan kebahagiaan serta kejayaan. Wassalam..."

Of course seperti biasa, air mata kita jatuh. Kita gembira, kita sayu hati terhadap ingatan yang tulus. Kita balas dengan mengatakan, "Hari ini Ikin 24 tahun dah. Ikin nak minta maaf pada mama abah selama Ikin dibesarkan. Dengan kerenah yang menyusahkan, perangai yang tak menyenangkan. Terima kasih pada mama abah. Walaupun ada susah dan senang, tapi alhamdulillah Ikin hari ini adalah berkat kesabaran dan pengorbanan mama abah."

Daripada hubby tersayang, malam tadi hubby bawa kita keluar tengok wayang kat Pavillion dan makan kat Secret Recipe. Keluar pun dah lewat jadi semua kedai dah tutup. Lepas makan, kita tengok wayang cerita Papadom. Kelakar dan sedih cerita ni. Meleleh juga air mata kita. Sampai rumah dah pukul 3 pagi. Pastu bangun pagi kita tak sihat. Terus MC. Kita sambung tidur while hubby kita keluar bekerja.




Kita dikejutkan dengan panggilan telefon seorang kawan. Lepas tu kita terus bangun dari katil. Pening kepala. Tapi tiba-tiba ternampak something atas almari solek. Kita senyum lebar. Kita tak sangka. Kita tak expect dan jauh sekali meminta-minta. Meleleh lagi sekali birthday girl ni. Ada envelope warna pink tertulis, "For the person I love most, Cikin Mcuk." Yes, it is a surprise! Dan ada kotak warna gold. Kita pasti itu pun untuk kita juga!



Buat hubby tersayang, terima kasih atas surprise yang dibuat. Kita dapat gold bracelet. Masa nikah memang dah dapat bracelet tapi bracelet tu diamond so tak boleh buat lasak. Mulai dari hari ni, kita akan pakai gold bracelet ni. Tak payah buka dah.

Dan perasaan kita pada hari ini, betapa kita mensyukuri segala nikmat yang diberikan Allah pada kita. Semoga kita dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki supaya kita dapat berbakti pada mereka yang tersayang dan pada mereka yang memerlukan. Buat diri kita, Selamat hari lahir Ashikin. Bersyukurlah dengan nikmat pemberian Allah ini."

Wednesday, October 7, 2009

IM BACK!

Yay! Finally im back! Connection problem has been resolved so Im back on track again. Cumanya nak visit blog uols satgu persatu akan mengambil masa. Harap-harap korang tak merajuk ngan kita.

Raya amacam? Raya kita seronok. Raya pertama dengan keluarga baru dan suami lah katakan. Jadi banyak orang baru yang kita jumpa dan kita bawa dia jumpa. Nasib baiklah both kampung sama kat Johor. So boleh bergilir-gilir. Tak ada gaduh-gaduh. Alhamdulillah. Memang kita dari kecik niat nak kahwin orang sama negeri.

Kita beraya sampai tak cukup baju raya. ada 6 pasang baju habis dah semua ke dobi. Yang tinggal baju pink time tunang dulu pun dilenjan sekali. Nanti kita upload pic ya. Ntah mana letak cable kita cari tak jumpa. So tahun depan kena tambahlah baju kurung lagi jawabnya kan.

Harap-harap korang pun seronok beraya tahun ni. Mana yang dah ada anak dan terutamanya ada anak-anak, simpanlah duit raya dorang dalam ASD or ASB. Jangan ma kdia pula gi menghabiskan shopping lagi lepas raya :p.

Salam syawal dan maaf zahir batin jika ada terkasar bahasa lewat perkenalan dan perjumpaan kita di sini ya!

Nanti kita update lah lagi. Malam ni kita nak tidur awal. Esok pagi kena masuk office lebih awal dari biasa. Assalammualaikum!