pregnancy due date

Friday, January 22, 2010

Perubahan, Pencarian dan Kesudahan!

Guys, I have not known just yet how old is my budak kecik. Sebab I have gone through an abdominal scan yang selalunya hanya betul-betul clear selepas fetus berumur 12 minggu ke atas. Since I had my period twice the very last month, I hardly remember the real date and I actually ticked the date on my ipod touch but unfortunately it had to be reformatted recently. So I've lost everything. LOL. But thats not the end of the world. After buat abdominal scan ni, doc estimated maybe dlm 4 weeks or less.

My best solution is to go for vaginal scan. Baru nampak degupan jantung baby etc. Dan dinasihatkan mendapatkan vaginal scan ni less than 12 weeks untuk find out umur dia sebab pada waktu 12 minggu ke bawah ni, size fetus adalah lebih kurang sama untuk setiap individu.

So sekarang, my duty is to find a gynae. Tak tahu lagi nak gi gynae yang mana. Nak deliver baby which is a very long way to go, kat Prince Court (maybe dan insyaAllah) tapi masuk bulan ke 7 or 8 baru nak start check up di tempat yang kita nak beranak tu. . Tapi kalau nak check up ni penatlah asyik nak masuk ke Jln TuN Razak. So tengah survey, maybe go for specialist yang berdekatan atau hanya klinik yang ada antenatal service.

As for now, kita cuma ambil folic asid. Ada yang tanya folic asid ni untuk apa. Actually, kalau plan nak ada baby pun dah boleh ambil folic asid ni sebab ia membantu pembentukan janin. Alternatif lain if tak nak makan pil, boleh search makanan-makanan yang terkandung folic asid ni contohnya susu. Dan semalam, pertama kali kita beli magazine Pa&Ma, ternampak pulak Blackmores Pregnancy yang complete ada folic asid, ion, Omega3 dan DHA. Kita tanya doctor, kalau dah ambil pil folic asid, boleh ke ambil supplementary yang ada folic asid lagi? Doktor kata its ok sebab dia jenis yang akan keluar melalui urine kalau terlebih dalam badan. So I'm buying that Blackmores tomorrow.

Selain dari itu, kita tak ada nak ambil apa-apa lagi selagi belum dapat book my very own gynae.

Buat masa ni alhamdulillah, kita belum ada perangai yang mengada-ngada lagi atau nak muntah-muntah semua. Rasa loya sikit-sikit ada lah itu pun sebab termakan banyak :P. Selera makin menjadi-jadi. Perut pun rasa tegang je sebab kenyang. Tapi bila lapar sikit, ala sikit je laparnya, bukan main pedih lagi mintak diisi.

Dan sejak-sejak ni, bila tengok wayang cerita hantu, kita mudah dihantui sampai bawa ke tidur. Walaupun sebelum ni kita ni memang orang yang berani dan setakat cite hantu tu, kita tak heran lah. Tapi sekarang ni siap termimpi-mimpi dan sepanjang tengok wayang tu goosebump manjang. Jadi, untuk kesihatan kita dan budak kecik, kita dah cakap kat hubby tak nak tengok cite seram lagi. Simptom ni semua lah yang membuatkan kita buat home test sebab sebelum tu kita tengok cite Ju-On dan Paranormal Activity. Affected berhari-hari jiwa dan raga ni hah. Rupanya ada budak kecik tu. :D Dan kita juga jadi amat pemarah. Tapi kita cuba ketepikan semua feelings yang negative dan cuba be strong. Tak nak lah layan sangat perangai tu. Nanti jadi ntah apa-apa dan menyakitkan hati orang je buat apa kan...

I just wanna be a happy-go-lucky mummy to be dan mudah diuruskan. Nak mengada-ngada pun fikirlah sikit kan. Macamlah kita sorang je yang pregnant. Tak payah mengada-ngadalah kan. Cuba fikir, ada orang tu, terpaksa berjauhan ngan hubby dan manage seorang diri. Kita yang sebumbung ngan hubby ni tak payahlah nak tunjuk lemah sangat. Hihihi girl power la! Power Puff Girl :D

Dan buat masa ni, setelah mendengar cerita-cerita hikayat dan nasihat dari sahabat baik, Dr Irish yang baru 6 bln lepas dapat baby, hubby kita menjadi seorang yang always-smile-and-say-yes-eventho-it-kills-him. Hahahaha. Thank you sayang. It makes me feel more comfy and yes I am a conqueror now :D

11 comments:

Lady of Leisure said...

hehe... lady doakan semoga pregnancy sery berjalan dengan lancar..
jaga diri baik2 tau..
:)

jijah montel said...

cute jek entry ni :).. take care dear..

Nurulhuda|Adlie said...

dear, congrats dah pregnant, u sure look so comel in a near future with a cute tummy..

♥♥relyza♥♥ said...

hehehe
conqueror ekk skrg...
best nye nak ada bdk tecik
nak juga!
hahahah

Unknown said...

baca ur story I yg excited...besskan ada budak kecik hehe

Ella said...

kin..
early stage ni biasanya mmg makan folic asid je.
After dah 4 mth br makan obimin or pramilet.

Consult doc dulu tau before amik xtra medicine.

Take care tau!. Early preggy ni fragile sikit...

fatenton said...

misery..
lamanya faten tak singgah sini..
dah nak jadi mommy tak lama lagi ye?
congrates...
i'm happy for you :)

Unknown said...

ehehe.. tumpang gembira .. preggy satu pengalamn yg besh sgt2

Akmaelinda said...

haaaaaaaaaaaa.
im so happy happpppy.ko tau aku nangis mcm org giler call mak aku okaayy.

d.a.m.i.q.u.l.a said...

syoknye bace cite org peknen ni.muge2 slamat hendaknye:)

Hannah Johary said...

Hey the baby ticker is already here!

I'm sooooooo excited!

:D