pregnancy due date

Saturday, August 22, 2009

Ramadhan, Nawaitu dan Azam Saya!

Alhamdulillah, I have the chance to meet Ramadhan again. But this time around, I have an additional of people in my life to celebrate with especially with my MAB.

Ramadhan is the ninth month of islamic calendar. On this particular month, we, as a muslim, will refrain ourselves from eating, drinking, smoking, and many other things for the sake of Allah. And to get the barkah, we do it sincerely to learn patience and pray more.

Tahun ni, kita bukan berpuasa menahan lapar dan dahaga je. Wallet kita pun puasa. Kita tak nak spend sesuka hati. Kita tak nak shopping tahun ni sebab masa buat baju kahwin, kita dah tempah 5 pasang baju kurung moden. So buat apa nak membazir kan. My MAB plak dah dapat 2 baju melayu dari man kajang (kalau tempah baju kahwin ngan man kajang, baju melayu lelaki dia bg terus kecuali jaket dan kain samping). Dia ada 1 warna peach dan 1 lagi warna navy blue. So ok lah kan.

Cuma ada tak ada, kita nak beli selendang dan kasut. Itu pun sebab masa beli kain, tak sempat nak beli selendang. Yang selendang berlambak-lambak dalam almari kita dah sedekah pada orang. Semua elok-elok lagi sebab bila kita pakai sekali and buat jalan, tengok macam tak cantik or kita rasa tak serasi je ngan tudung/selendang tu kita terus tak pakai dah. Baju pun macam tu lah gamaknya.

Dan selain dari nafsu membeli, kita nak lebihkan nafsu beribadat. Mungkin kita masih tak mampu nak pergi solat terawikh setiap malam. Jadi mungkin kita akan stay di rumah, cuba lebihkan ibadat dengan bersolat dan membaca al-Quran. Kita harap sangat dapat khatam bulan ni. InsyaAllah semoga tuhan permudahkan kita.

Pagi tadi kita sahur, kita buat garlic bread dan mushroom soup dan air kopi. Sedapnya! Pagi esok pun cuba nak sahur light meal je.



Kita cuba untuk tak mengidam makan banyak-banyak puasa kali ni. Apa yang ada syukur alhamdulillah. Mengenangkan nasib anak-anak mangsa peperangan, kita rasa betapa anak-anak ini tidak mengenal erti berhari raya... Alamak sedihnya :(

Jadi azam kita memang tak nak berbelanja lebih. Kita nak puasa untuk kesihatan mental dan fizikal. Mungkin lebih-lebih pun kita nak belikan buah tamar untuk keluarga kita dan mertua. Kuih raya pun kita kena bagi pada keluarga kita dan mertua. Biarlah adil kan. Lepas tu, kena sediakan duit raya untuk adik-adik kita jugak.

Pada semua bloggers, kawan-kawan dan saudara mara, kita ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan dan tunjukkanlah kesyukuran kita dengan penuh keikhlasan. Semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas.

Pada kawan baik kita, Akmaelinda yang berpuasa dan bersahur dan berbuka kat Dublin, selamat berpuasa. Sila drop adress anda dalam comment box ini ok. Ada something for you babe. Be good and love u!

8 comments:

Lady of Leisure said...

salam ramadhan untuk sery and husband..
:)
lady sahur oats dengan nescafe tadi..
:)
lady pun nak kurangkan nafsu makan bulan puasa ni kalau boleh..

Ashikin said...

insyaAllah mesti bole. otak tu jgn asyik ingat mkn je kan.. hahahaha. so thn ni punya raya dah plan ke loe?

Unknown said...

beb...salam ramadan yer..i agree sumer yg u cakap..nilah masanyer nak berjimat cermat...rambang mata beli yg bukan2..membazir ajer...hehe..makan sekadar utk lapik perut..bukannya mcm esok tiada lagi...

ni ler masanyer nak keep selim gak..hehe..

Lady of Leisure said...

sery, tahun ni lady balik melaka dulu raya ke dua baru balik perlis hehe..
nampaknya camtu lah..
sery lak camne?

Ashikin said...

posh: yeah salah 1 perkara bole keep slim la kan.. dan esok2 pasti ada utk mkn :D

loe: jln mesti jam nanti kan. sery lak pg raya kat umah mak sery kat kajang. pastu blk johor ke rumah atok hubby, mil sume ada ngan makcik pakcik hubby sume ada kat sana.
pastu nanti sery tukar2 follow family sery plak. sbb family sery pon johor gak. so bole kejap follow hubby, kejap hubby follow sery. beragntung intisari rancangan la kan..

Akmaelinda said...

ala.........slmt berpuasa to u too!

ni add saya!kiter rindu awakk teramat!awak sure happy berpuasa with hubby!kiterrrrrrr sayang awak

10,the tenterfields,south brown street,dublin 8,ireland.

Ashikin said...

kita pon rindu awklaaaaaaaaaaaa cik akmaelinda yg gebu. x sabar nk jumpa nk pelok k. sure aku nangis. menyampahla tiap kali jumpa je nk kene nangis!

jannac said...

tumpang lalu.ehehe.

selamat berpuasa & selamat hari raya!